Cu planuri de a elimina complet cookie-urile terțe până la sfârșitul lui 2024, Google a adoptat o abordare graduală, ca să ofere timp suficient marketerilor și furnizorilor de tehnologie să se adapteze la lipsa cookie-urilor. Întrebarea este acum: ce va înlocui cookie-urile? În general, orice alternativă la cookie-urile de la terți ar trebui să fie transparentă, să respecte confidențialitatea utilizatorilor și să ofere o metodă eficientă de livrare a conținutului personalizat, fără a depinde de urmărirea detaliată a comportamentului individual.
Iată doar o parte dintre cele mai corecte și eficiente alternative.
1. DATELE PRIMARE (FIRST PARTY COOKIES)
Viitorul celor mai multe alternative la cookie-urile terțe e dificil de evaluat, deoarece majoritatea sunt încă în stadiul de testare și dezvoltare. De aceea, e crucial pentru marketeri să utilizeze eficient datele primare pentru a putea personaliza ad-urile și pentru a obține o targetare de calitate. Datele primare sunt date furnizate intenționat de către utilizatori prin intermediul semnăturilor, completării de formulare și altor acorduri pentru care ei apasă butonul „Accept”.
Este adevărat, cookie-urile primare sunt mult mai sărace în informații decât cookie-urile de la terți, pentru că îți oferă o viziune restrânsă asupra comportamentului utilizatorilor: aceste cookie-uri urmăresc exclusiv activitățile desfășurate de public pe propriul tău site, deci nu-ți pot oferi o imagine cuprinzătoare a călătoriilor utilizatorilor pe internet. Partea bună este că datele primare sunt eficiente în construirea unei relații mai apropiate cu audiența ta, în creșterea încrederii publicului în brandul, serviciile sau produsele tale. Astfel vei putea construi campanii de publicitate relevante și coerente. Cel mai important, vei putea colecta lead-uri de calitate.
2. PRIVACY SANDBOX DE LA GOOGLE
Privacy Sandbox de la Google este un sistem API (un set de reguli și protocoale) încă în dezvoltare, ce poate fi o alternativă eficientă la cookie-urile terțe. Aceste API-uri pot oferi metrici echivalente datelor cookie-urilor terțe privind conversiile, targeting-ul reclamelor, remarketing-ul, prevenirea fraudei publicitare și a boților care generează trafic fals.
API-urile Privacy Sandbox oferă browserelor web posibilitatea să își asume un nou rol. În loc să lucreze cu instrumente și protecții limitate, API-urile permit browserului utilizatorului să acționeze în numele acestuia, local, pe dispozitivul său, pentru a proteja informațiile de identificare în timp ce navighează pe web. Este o schimbare de direcție importantă pentru browsere! Practic, Privacy Sandbox încearcă să creeze un mediu online mai sigur și mai privat, în care utilizatorii să poată beneficia de personalizarea conținutului fără a-și compromite intimitatea.
3. TARGETAREA CONTEXTUALĂ
Targetarea contextuală reprezintă o alternativă inteligentă la personalizarea bazată pe istoricul browser-ului. În acest caz, ad-urile sunt servite în funcție de conținutul paginii web, după analiza atentă a cuvintelor-cheie, fără să utilizeze istoricul de navigare al user-ilor. Această metodă se dovedește eficientă atunci când editorul dispune de conținut web valoros și relevant, care atrage utilizatorii în mod repetat.
4. GRAFICELE DE IDENTITATE ALE UTILIZATORILOR
Graficele de identitate sunt hărți de călătorie ale utilizatorilor online. Ele încearcă să înțeleagă traseul și preferințele unui utilizator fără a colecta direct date personale. În loc să stocheze informații detaliate despre fiecare utilizator, aceste grafice folosesc metode anonime și mai generale pentru a crea "profiluri" virtuale.
De exemplu, în loc să știm că "Utilizatorul A a cumpărat un produs specific la ora X," o hartă de identitate ar spune "Un utilizator anonim a efectuat o cumpărătură în categoria Y în intervalul X."
Astfel, aceste grafice sunt o altă soluție inovatoare, cu respect total pentru intimitatea utilizatorilor, pentru că ele combină informații identificabile personal, cum ar fi adresele de e-mail, cu datele non-PII (non-personally identifiable information), precum cookie-urile primare. Rezultatul este o modalitate robustă de a realiza targetare personalizată și conținut relevant fără a sacrifica intimitatea.
5. AMPRENTA DIGITALĂ
Amprenta digitală este tot un detectiv virtual, ca și cookie-urile de la terți, dar unul mai puțin indiscret. El încearcă să recunoască utilizatorii în haosul digital, bazându-se pe amprenta unică a gadgetului lor. Cum funcționează? Adună informații despre browser, sistemul de operare, limba preferată, localizare, chiar și despre plugin-urile și fonturile speciale care au fost instalate pe dispozitiv.
Toate informațiile colectate despre dispozitivele utilizatorilor prin această metodă creează o "amprentă" unică pentru fiecare utilizator, divizată în amprența browserului și amprența dispozitivului. Cu toate că această abordare ar putea ridica preocupări privind confidențialitatea, este o alternativă la cookie-urile terțe și permite identificarea utilizatorilor într-un mod mai sigur și mai eficient.